Recursos musicals despertant

Recursos de música en família per a casa

1024 683 Despertant

Hola famílies, he decidit sumar-me al #quedatacasa compartint alguns dels exercicis musicals i instruments amb material reciclat que vam fer amb el grupet de 3-4 anys abans del confinament, segurament sigui adaptable a més edats. Llàstima que mai ens vam gravar en video, però he trobat els vídeos que em van inspirar. Aniré penjant més cosetes al meu instagram @despertant.cat_elisa i al canal YouTube. Espero que els pogueu aprofitar. Molts ànims, paciència i creativitat per aquesta temporada!

Part 1: Ritmes

1. La vaca Lua: per treballar els sons dels animals

  • Instruments o objectes: amb fulls en brut podeu fer uns dibuixos dels animals amb els infants. També es pot jugar sense res, només picant de mans.
  • Música: la podeu trobar en castellà com La vaca Lola, però jo l’he traduit a la vaca Lua. En castellà a mi m’agrada molt la versió de l’Albada Blai: https://www.youtube.com/watch?v=xmUQDjioHIY
  • Lletra en català: “La vaca Lua, la vaca Lua, té dues banyes i una cua. La vaca Lua, la vaca Lua, té dues banyes i fa…” aquí l’infant fa un so d’un animal.
  • Desevolupament: es poden barrejar les cartes i deixar-les en una pila i quan la cançó acaba i diu “i fa…” agafar una carta a l’atzar i imitar el so de l’animal que ha sortit. Fins que surti la vaca.
  • Ritme: Nosaltres hi vam afegir un joc de ritmes facilet per fer amb els infants. Quan pugui us gravo el video 😛

2. El ritme de les ampolles d’aigua amb la Raspa

  • Instrument: ampolla d’aigua amb relleu i boli
  • Música: La raspa (mexicana): https://www.youtube.com/watch?v=edUxc_LaJ1E
  • Desenvolupament: és molt fàcil de seguir el ritme. Nosaltres deiem “Rasca, rasca, rasca, pica, pica, pica” mentre rascavem amb el boli l’ampolla a la part e “Rasca” i picavem amb el boli a la part del “Pica”. Després a la tornada feiem voltes en cercle, o en parella de bracet… Imaginació al poder!

3. Clap clap song amb fulls de paper

  • Instruments: fulls en brut (un per cada participant)
  • Música: Clap clap song : https://www.youtube.com/watch?v=SruVR2fBQWE
  • Desenvolupament: cada final de frase piquem el paper “Pam, pam, pam”
  • Idea de María José Sánchez Parra (sota la podeu veure)

4. Sabates rítmiques amb Letkiss

  • Instruments: sabates
  • Música: Letkiss de Roberto Delgado: https://www.youtube.com/watch?v=iSrZZ0x86Ho
  • Desenvolupament: agafem les sabates i ens les posem a les mans com si caminessim amb elles al ritme de la música (després ja ens les tornarem a rentar… jeje). També ens podem inventar moments de picar de mans amb les sabates, picar amb el del costat… Segur que la pròpia música us porta la inventiva 😛

5. Els cavalls van de passeig

  • Instruments: colls de cavall creats amb capses de Nespresso o similar i alguna cosa per posar dins perquè faci soroll (palet, botó, clip)
  • Música: Country Classics Stop and Start https://open.spotify.com/album/6v5qVjownX79xgghPeR92b?highlight=spotify:track:08xQRDEDvDFFyetHArUCDp
  • Desenvolupament: si escolteu la cançó veureu que té parades, nosaltres ens inventàvem una història de que baixavem cavalcant al mercat, i deiem que el cavall parava a veure aigua (baixar el cap del cavall), o que no volien avançar… de nou deixeu-vos portar…

6. Els pops del cascabell

  • Instruments: pops fets amb tela o drap vell, paper de diari pel cap, goma de pollastre i cascabell pel so.
  • Música: Dansa de les hores (és molt llarga, feu només un trosset): https://www.youtube.com/watch?v=uDEQGQvGPH4
  • Desenvolupament: digueu-lis que facin dansar el pop seguint la música, que escoltin, segur que ells mateixos ja veuen on van els cascabells.

7. Altres idees de Maria José Sánchez Parra

Us la recomano molt, té moltes idees originals! Com la de música de cine… https://www.youtube.com/watch?v=z1LmlwHUAQs és una bona font d’inspiració! Us deixo el seu canal youtube: https://www.youtube.com/channel/UC5Q0XxBPi41WtXheh6Pqybg

Part 2: Moviments fluids

1. La puça saltarina del circ

  • Instruments o objectes: Mocadors de colors (un per persona) i una caixeta amb puces invisibles
  • Música: El valset de la petita puça (La Tresca i la Verdesca): https://www.youtube.com/watch?v=3sp2edrAdhk
  • Desenvolupament: es tracta d’agafar un mocador de coll a poder ser ben alegre i una caixeta d’on treurem les puces invisibles saltarines i posarem una al mocador de cada infant. Escoltant la lletra de la cançó ja veureu com us venen idees de què fer. Deixeu que les criatures proposin!
  • El grup la Tresca i la Verdesca té altres cançons precioses a investigar…

2. Els calamars de vent

  • Instruments o objectes: Fer una anella d’un rollo de paper de wc buit i enganxar-li serpentines o similar, el que tingueu per casa
  • Música: Danubi Blau de Strauss: https://www.youtube.com/watch?v=LLIAASD7SA0
  • Desenvolupament: deixeu que ballin els calamars de vent

Part 3: Danses i cançons

1. Bon dia Natura

Una cançó amb gestos per saludar els diferents elements de la natura. La lletra diu així:

“Bon dia Pare Sol, bon dia Mare Terra, bon dia boniques flors, bon dia pedres precioses. Bon dia animals que voleu, bon dia animals que camineu. Bon dia per a tots vosaltres i bon dia també per a mi”

A més, us podria recomanar moltíssimes danses, però enlloc d’això us recomanaré uns quants grups que a mi m’han inspirat molt, per si us inspiren a vosaltres a estirar el fil amb les vostres criatures:

2. Les cançons de Violant Olivares

Com per exemple “Gira la rotllana”, el “Tren petit”, “Les rodes del cotxe” i un llarg etc. Estan pensades per l’ElastiCAT i per fer amb força gent, però les cançons són precioses i segur que entre totes us neix com fer-les servir.

3. Les cançons del grup Koloraines

En fan unes versions ben alegres, n’hi ha moltes que segur que us sonaran. com “Tots els boletaires”, “La Margarideta” o “La Palmera”: https://www.youtube.com/playlist?list=PLLmBbxZMFdJSivi8k9A4fhZpnWicCMwNc

4. Les cançons de la Tresca i la Verdesca

El grup la Tresca i la Verdesca té altres cançons precioses a investigar… com “Bona vida del centpeus”, “Equilbrista”, “Cel ambulant”… els trobareu al youtube o al spotify.

5. Les cançons de la Marta i el Gregori

La meva preferida és “Els animals del mar”, amb la que podeu imitar els gestos dels animals del mar : https://www.youtube.com/watch?v=DOWkexpFdvU

6. Les idees de la Marta de Muxics

I finalment us recomano seguir a l’instagram la Marta de Muxics que té idees molt originals i creatives, com explicar contes cantant, no us podeu perdre el conte de la Serp i la seva cua! Busqueu-la a: @muxicsprojecte.

7. El Yupia-ia com a cançó per inventar estrofes

El Yupia-ia és una gran cançó per inventar estrofes, jo amb la gent gran de la residència, l’he fet amb menjar i funciona molt bé. Us ho explico:

  • Instruments o objectes: Cullera de fusta
  • Música: Yupia-ia o Whatsikey: https://www.youtube.com/watch?v=r_3rrLVWR1c
  • Lletra: “Si tu menges xxx gaudiràs. Nyam! Nyam! Si tu menges xxx gaudiràs. Si tu menges xx, si tu menges xx, si tu menges xx, gaudiràs. Yupia-ia, yupi, yupi-a. Yupia-ia, yupi, yupi, a. Yupia-ia, yupi. Yupia-ia, yupi. Yupia-ia, yupi, yupi-a”.
  • Desenvolupament: ens anem passant la cullera de fusta i cada persona fa uns estrofa. On poso xxx digueu-los que posin el menjar que més els agrada: carn arrebossada, macarrons. Si la paraula és curta podeu dir “si tu menges macarrons els gaudiràs”

8. Pa hi haurà al rebost, per treballar els monosílabs.

El Pa hi haurà al rebost, és una cançó amb la que jugavem al cotxe amb els meus pares, ara acabo de descobrir que el super3 la ha versionat… jajaja

  • Instruments: la cullera de fusta
  • Música: https://www.youtube.com/watch?v=Q_cwAVib5I4
  • Lletra: “Hi haurà xx, xx, xx hi haurà al rebost, al rebost. Hi haurà xx, xx, xx hi haurà al rebost, al rebost del campament.
  • Desenvolupament: de la mateixa ens anem passant la cullera però aquesta vegada on poso xx només hi poden anar monsílabs: pa, vi, sal, suc, … dits, peus … A veure què surt 😛

Part 4. Altres jocs per al confinament

I com sempre podeu estirar dels recursos clàssics dels dies de pluja:

1. El mocador objecte

Us proposo d’inventar un conte amb un mocador, on tots els objectes del conte es fan amb el mocador. Us en deixo un exemple, però feu volar la imaginació… o continueu la història de la caputxeta de color…

2. Endevinar pel·lícules

Podeu jugar-hi amb mímica com s’ha fet sempre, o buscar per youtube videos per endivinar les músiques de les pelis, tipus: https://www.youtube.com/watch?v=Of6jp34NNCI o d’altres de Disney, etc.

3. Endevina què dibuixo

Podeu agafar fulls en brut tallar-los petits i cadascu posa unes quantes paraules (una per paperet), després tot en una capsa i un n’agafa una i l’ha de dibuixar. Amb els més petits podeu jugar amb els animals i els seus sons.

4. Paraules que comencin amb la lletra…

5. Veig, veig, què veus…

6. El conte o el diari del confinament

Proposeu-los de fer un conte (amb dibuixos) dels dies del confinament.

Si tinc més idees, ja les aniré afegint. Una abraçada i molta imaginació!

Aquest lloc web utilitza cookies per oferir-li una millor experiència d'usuari. Si segueix navegant-hi, està donant el seu consentiment d'acceptar les citades cookies. També estarà acceptant la nostra política de cookies.

ACEPTAR
Aviso de cookies