T’imagines que aprenguéssim música tot jugant de manera espontània? Això és el que promou el mètode de la Music Learning Theory (MLT) de Edwin Gordon. Ell creia que als infants se’ls ha d’exposar ja de ben petits, des de la no imposició, a escoltar un gran ventall de registres musicals perquè obrin l’escolta i vagin integrant el llenguatge musical de manera natural i progressiva.
I si ho penses té molt de sentit, aprenem a parlar també escoltant les converses que hi ha al nostre entorn, l’anem absorvint i integrant a poc a poc, i com més naturalitat parlem als infants més ric serà el seu vocabulari futur, per sort ja queda lluny les modes de dir: Un guau guau, o un piupiu. Doncs amb la música passa una cosa ben semblant, al final no deixa de ser un llenguatge, el llenguatge musical.
Todas las personas tenemos un potencial musical innato. Solo hay que descubrirlo.
L’objectiu de E. Gordon era que els infants desenvolupin el llenguatge musical de manera intuitiva, no convertir-los en músics professionals. La seva proposta consisteix en oferir riquesa musical i deixar que l’infant aprengui al seu ritme el que necessiti. Per això la importància de no forçar, de fer-ho com un joc on l’infant tingui la màxima llibertat, d’explorar els materials, el cos, els sons dels objectes, els seus propis sons, sons vocals, sons corporals, i un llarg etzetera.
Nuestro potencial musical se moldea con nuevas experiencias. Las experiencias moldean el cerebro. El niño se auto construye, con aprendizajes de por vida.
El moviment del cos com a acompanyament
I tot això acompanyat del moviment lliure, ja que sentir ajuda a entendre i interioritzant la experiència musical a un altre nivell: ritmes, moviment fluid, balanceig, etc.
El movimento del cuerpo nunca se debería separar de la música. El movimiento ancla el pensamiento en el aquí y ahora.
A través del cuerpo, la música se convierte en algo real. La música sin en cuerpo se convierte en algo mental
Fins i tot, si són molt menuts i els tenim enbraços i ens balancegem, els nadons senten la música a través nostre, del nostre moviment fluid. És molt més interessant per ell això que no que li piquem de mans al davant.
El niño escucha con todo el cuerpo, no solo con los oídos
Les melodies inventades amb la nostra veu
L’altre aspecte clau es donar espai perquè passin coses, donar silencis i espai perquè el nadó mica en mica es deixi anar i proposi, que crei, i nosaltres imitar-lo, jugar-hi, explorar juntes, entrar en un diàleg musical. Agafar les seves propostes pot ser d’allò més enriquidor!
El niño se siente reconocido cuando nosotros le imitamos
També cal tenir en compte que és més interessant per a ells/elles que cantem nosaltres enlloc de portar material gravat, perquè incrementa el vincle i la integració de la música des d’una perspectiva més afectiva.
El niño no juzga como cantamos, solo sabe que le queremos, que cantamos para él
Quan són molt petits és interessant jugar amb melodies sense lletra o amb molt poca lletra per no distreure’ls. Una bona manera és començar amb una onomatopeia que fa la tonada i al final del lloc afegir la lletra, o co-crear-la juntes. Una bona opció per a començar a deixar-nos anar és parlar cantant.
El fet de proposar melodies amb un gran repetori de modes i colors, no només enriqueix el seu llenguatge musical sino que a més ajuda als infants a connectar també amb les diferents emocions que ens pot portar la música. No cal que en sàpiguem molt de teoria musical, podem fer-ho intuitivament imitant la melodia música que a nosaltres ens porta a la instrospecció, etc.
De la misma forma que podemos contar cuentos sin ser escritores podemos hacer cantarle o hacerle ritmos sin ser músicos
Passem a la pràctica
Si vols provar de crear les teves cançons amb el teu nadó tingues en compte el que hem dit:
- Proposar sense imposar
- Exploració musical i de sons d’objectes i del cos
- Cantar nosaltres improvitsat, parlar cantant, etc.
- Moviment fluid del cos mentre cantem i juguem
- Deixar espais de silenci per a què passin coses
- Imitació de les seves propostes
- Oferir altres registres i modes i ritmes musicals
- Estar presents i disponibles
- I sobretot riure i molt d’amor
Per acabar, us deixo un vídeo que vaig gravar amb una cançoneta inventada seguint aquestes premisses per si us serveix com a font d’inspiració per provar-ho a casa. En aquest cas està gravada en castellà, perquè per circumstàncies la cançó va néixer així, però seria molt fàcil d’adaptar si us hi animeu…